Pages

10 January 2016

SIMKAD DI MEKAH & MADINAH

Sekarang ini, internet atau wifi benda yang wajib ada dalam hidup kitakan. Tidak ketinggalan semasa pergi menunaikan Ibadah Umrah. Bagi saya, internet ini perlu supaya mudah untuk berkomunikasi bersama jemaah serta ground handling di sana. Kalau tak, memang saya tak nak guna atau beli. Ini apa yang saya perhatikan dan tahu mengenai penggunaan simkad di sana. Harap perkongsian saya ini bermanfaat untuk anda yang bakal menunaikan Ibadah Umrah pada masa akan datang.

Semasa saya hendak berlepas ke Tanah Suci, sahabat saya yang telah pergi lebih awal ke sana telah pun mewariskan dua jenis simkad pada saya iaitu Mobily dan Zain. Pesan beliau supaya menggunakan simkad Zain kerana masih ada baki kredit lagi. Simkad Mobily tiada kredit langsung dah. Ok, saya akan tukar handpone saya dengan simkad di sana.

Ada tiga jenis simkad yang boleh didapati di Mekah atau Madinah :
1. Mobily
2. Zain
3. STC

Simkad mereka tak sama macam simkad kita. Simkad di Malaysia boleh beli internet menggunakan kredit yang kita ada. Akan tetapi simkad di sana, tidak sama. Kena beli samaada simkad berdasarkan pada yang kita mahu :

1. Simkad untuk kredit sahaja. (Boleh call & mesej sahaja)
2. Simkad untuk internet sahaja. (Internet sahaja)
3. Simkad untuk call & intenet sekaligus. (Dua-dua boleh)

Harga mengikut apa yang saya tahu. (Mungkin akan ada perubahan dari semasa ke semasa)

1. Mobily
- Untuk kredit sahaja. Harga simkad 30 Riyal. Kredit ada 25 Riyal. (Saya sendiri yang guna)
- Untuk internet 2G dalam 55 Riyal. (Dimaklumkan oleh kawan disana)
- Untuk internet 5G dalam 120 Riyal. (Dimaklumkan oleh kawan disana)

2. Zain
- Untuk kredit sahaja. Harga simkad 30 Riyal. Kredit ada 25 Riyal. (Tak silap saya)
- Untuk internet 2G dalam 40 Riyal. (Saya sendiri yang guna)

3. STC
- Untuk kredit dan internet dalam 70 Riyal. (Ada jemaah yang pakai)
- Untuk unlimited internet dalam 300 Riyal. (Staf katering yang bagitau saya)

Mudahnya simkad sana :

- Beli simkad kemudian boleh terus pakai.
- Simkad juga telah siap dipotong samaada untuk mikro atau nano.
- Internet 2G yang diberikan boleh tahan lama. At least seminggu baru boleh habis quota.

Payahnya simkad sana :

- Nak beli simkad di kedai mereka kena beratur panjang.
- Kedai mereka pula terhad. Untuk Mobily hanya ada satu saya kedai dan satu kiosk semasa di Mekah. Di Madinah juga ada satu kedai.
- Nak dapatkan kad top up pun susah. Ada beberapa kedai sahaja yang jual kad top up.
- Jika nak top up kredit, pastikan anda bawa bersama kad besar semasa anda beli simkad tersebut. Jika tiada, anda tidak boleh top up kerana ada no pin tertera di kad tersebut untuk digunakan semasa top up. Jadi jangan buang kad besar itu ya.
-Jika kad besar memang tiada maka memang kena buang simkad itu. Tak boleh top up dah. Hehe. Kenalah beli simkad baru.
- Jika anda beli simkad yang khas untuk kredit akan tetapi anda gunakan untuk internet tiada masalah. Hany buka Mobile Data kemudian anda boleh surf internet. Yang masalahnya adalah kredit anda sangat laju ditelan oleh penggunaan internet tersebut. Pengalaman saya membeli simkad baru Mobily dengan kredit 25 Riyal digunakan untuk internet hanya tahan untuk dua jam sahaja. Rugi sangat rasa.

Untuk kod no telefon di Mekah & Madinah adalah +966.
Sebagai contoh no telefon kita di sana adalah 0569567832 maka untuk dihubungi tuliskan +966569567832.

Inilah koleksi simkad saya. Hehe.

Itu adalah sebahagian daripada apa yang saya alami serta perkongsian pengalaman dari jemaah saya. Mudah-mudahan boleh dijadikan panduan untuk anda sebelum membuat pembelian simkad yang tepat.

Jika ada sebarang pertanyaan boleh hubungi saya di talian 012-3335615. Saya boleh kongsikan apa yang saya ketahui. Wallahua'lam.

4 comments:

  1. Assalamualaikum. Saya nk tanya, boleh ke kita guna SIM kad Malaysia di Mekah? Ada ke SIM kad khas dari Malaysia untuk digunakan di Mekah?

    ReplyDelete
  2. Boleh.
    Tapi roaming cas agak mahal la.
    Plg murah digi 25rm tuk 3hari.
    Hotlink pun boleh tahan murah.

    ReplyDelete
  3. Kalau utk celcom ? Maksudnya ade simkad khas or kita boleh guna simkad yg sedia ada??

    ReplyDelete